Metropole en Chilly Gonzales verrassen publiek
21 en 22 december speelde het Metropole Orkest met Chilly Gonzales in Eindhoven en Groningen. Wie Gonzales kent wist wat te verwachten, voor veel anderen was het avond een grote verrassing. 2 avonden in een totaal andere sfeer, van een piano spelende alleskunner tot aan een onverwachte breakdance act met Chilly en Jules Buckley in de foyer van de Oosterpoort, omringd door het hele orkest. (foto: Knelis)
We verzamelden een aantal recensies, zie hieronder de meningen van Oor, 3voor12 en Mpodia.
Oor.nl:
“Het is Chilly Gonzales en het Metropole Orkest gelukt een brug te bouwen tussen pop en klassiek, een maffe, grappige brug die onmiskenbaar het stempel van Gonzales draagt. Het orkest heeft een flinke rol en hoeft dus niet alleen wat gaten op te vullen met strijkers. De droge ernst die vaak bij klassieke concerten hangt, kan hier hardop worden weggelachen bij de artiest die zijn favoriete uitspraak over Beethoven, “LvB bitches!”, meerdere keren herhaalt. Twee concerten van de combinatie Chilly Gonzales en het Metropole Orkest in Nederland is eigenlijk veel te weinig. Na twee uur wil je meer en vaker. Mineur is nog nooit zo leuk geweest.”
Voor de volledige recensie klik hier.
Ook 3voor12 was hierbij:
“In zijn toespraken licht Gonzales toe de ivoren torens waar veel musici zich graag in begeven te hekelen. Hij doet het graag anders, vanavond in een spectaculaire samenwerking met het Metropole Orkest, dat niet alleen zo sportief is mee te gaan in de zelfspot, maar ook op de voet kan blijven volgen. Of het nou een verzoekje is om de lelijkste noot die ze hebben te spelen of een wals in te zetten waar Gonzales vervolgens overheen kan rappen, voor een innemende uitvoering van ‘Beans’, met een bijzonder fraaie inbreng van strijkers en blazers. Een vroeg hoogtepunt op juiste waarde geschat door het publiek dat zijn waardering uitbetaalt met luid applaus. Gonzales gebaart meer te willen terwijl hij het applaus ‘verzamelt’ en in zijn zakken ‘stopt’.”
Voor de volledige recensie klik hier.
Mpodia schreef:
“Na het Metropole Orkest te hebben geprezen voor de uitnodiging en samenwerking start het concert met vier solonummers op piano, terwijl het Orkest rustig zijn beurt afwacht. Daarna ondersteunt het op grootse wijze de composities van Gonzales. Nummers als ‘Self Portret’ en ‘Supervillian Music’ klinken groots, en Gonzales complimenteert de akoestiek in het Muziekgebouw.”
Voor de volledige recensie klik hier.
Gepubliceerd: maandag 23 december 2013