“Metropole Orkest is gesubsidieerde cultuurgezelschap met het breedste draagvlak”
Iedere twee jaar onderzoekt Hendrik Beerda de sterkte van culturele merken in NL. De culturele sector wordt dan onderverdeeld in verschillende categorieën, per categorie wordt er een ranglijst gemaakt. Het Metropole Orkest is net als twee jaar geleden het merk met de sterkste reputatie in de categorie ‘gesubsidieerde gezelschappen’.
Voor het onderzoek van 2016 zijn 3200 respondenten van 18 jaar en ouder in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden namen in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak, de reputatie en de groeipotentie. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid, prestatie, bezoek/aankoop,intentie tot bezoek/aankoop en groeiverwachting.
Ranglijst van gesubsidieerde gezelschappen met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)
Metropole Orkest (1)
Koninklijk Concertgebouworkest (2)
Het Nationale Ballet (3)
Scapino Ballet Rotterdam (4)
De Nationale Opera (-)
Nederlands Dans Theater (5)
Toneelgroep Amsterdam (6)
Introdans (-)
Gepubliceerd: vrijdag 4 maart 2016