Blog 3: BBC Proms Charles Mingus tribute
Het concert is beperkte tijd terug te luisteren via de BBC iPlayer. De beelden zijn helaas alleen beschikbaar voor mensen met een ip-adres in het Verenigd Koninkrijk.
Wat een prachtige avond… Het orkest in goede doen, fijne solisten in en naast het orkest en een prachtig publiek!
De ochtend voor het concert is net als bij de voorgaande edities vrij te besteden. Behalve dan voor de bikkels die op onze eerste dag ook al vroeg aan het werk waren. Dirk, Jan en Hein verzorgen samen met de mensen van de BBC de podiumopbouw. Nu ik bezig ben met het prijzen van de mensen achter de schermen, collega’s Sophie en Floor hebben zowel in de voorbereiding als deze week bergen werk verzet om de productie en trip in goede orde te laten verlopen. En dan zijn er nog alle medewerkers van de BBC, de repetitielocatie St. Luke’s en de Royal Albert Hall die allemaal op hun eigen manier hebben bijgedragen aan het succes van dit concert.
Ondertussen is het orkest doorgereisd naar Musikfest Bremen voor een concert met topvocalisten Kurt Elling en Dee Dee Bridgewater. Terwijl we bijkomen van de lange reis vanuit Londen zendt BBC Four de Mingus Prom uit en herbeleven we de avond door de reacties van pers en op social media. Mooie recensies van The Guardian, Jazzwise en Evening Standard en lofuitingen op twitter bevestigen het gevoel dat dit weer een avond was om niet te vergeten.
Het concert opende met Boogie Stop Shuffle en meteen was de chemie tussen Bart van Lier en Christian Scott voor iedereen hoorbaar en zichtbaar. Deze was overigens dinsdag en woensdag bij de repetities ook al overduidelijk. Bekijk hiernaast een samenvatting van het gesprek tussen Bart en Christian Scott over de muziek van Mingus. En als bonus nog een extra stukje beeld dat de chemie tussen Christian en Bart mooi laat zien. Ook het checken waard, onze trompettist Rik Mol is vrij actief op Instagram (@rikmolmusic) en maakte een leuke video van Christian die zijn zelfgebouwde trompet uitprobeert.
Jules was weer zijn charmante zelf. Hij pakte na de opener de microfoon om met een kwinkslag de wijziging in de concertvolgorde toe te lichten. Hij maakt meteen van de gelegenheid gebruik om het publiek te vragen zich tijdens het concert niet in te houden, direct gevolgd door een kleine test in de vorm van een ‘mexican wave of noise’. Het publiek gaf de rest van het concert gehoor aan zijn oproep door zich te laten horen bij elke solo en te eindigen met een luide stampende ovatie.
Het was zo’n avond waarop alles ogenschijnlijk op zijn plaats viel. Orkest top, solisten top, publiek top… Toch waren er een aantal momentjes van billenknijpen die het publiek wellicht ontgaan zijn. Zo viel bij Peter Tiehuis bij het tweede nummer de stroom weg. Op het vliegveld vertelt hij dat het waarschijnlijk de zekering van het stekkerblokje was, iets dat schijnbaar plotseling kapot kan gaan als deze op een eerder moment ook gebruikt werd voor bijvoorbeeld het opladen van een telefoon. Nog heftiger, het mondstuk van de bugel van Rik Mol die het vlak voor zijn solo laat afweten. Een snelle ruil met de alerte buurman Martijn de Laat voorkomt een klein drama.
Achteraf zijn dat de verhalen die bijdragen aan een prachtige herinnering. Dat en de moves van Leo Pellegrino…
– Jolien Plat
Gepubliceerd: vrijdag 25 augustus 2017