Educatie
Metropole voor iedereen
Het Metropole Orkest is zich bewust van zijn unieke positie aan de top van de piramide van de lichte muziek. Daarom geeft het orkest haar kennis en ervaring met veel passie door. Het Metropole Orkest wil een belangrijke rol spelen in talentontwikkeling in de lichte muziekwereld en aansluiting zoeken met de amateurmuziekwereld. Educatie betekent voor het Metropole Orkest (MO) een investering in kennis en passie voor alle groepen van de samenleving.
Metropole Academy
De Metropole Academy is een educatief programma georganiseerd voor muziekstudenten die ingeschreven staan op een Conservatorium in Nederland. Voor deze studenten biedt het Metropole Orkest een hoogwaardige aanvulling op hun studie door middel van intensieve coaching en deelname aan projecten van het MO.
Voor dit leertraject worden jaarlijks audities gehouden en worden vijf instrumentalisten en twee arrangeurs/componisten voor één seizoen uitgekozen die een coaching op maat krijgen aangeboden.
Het initiatief wordt mogelijk gemaakt door SENA, een stichting rond musicus Bastiaan van der Werf, PBCF en Zabawas.
Jong Metropole
Jong Metropole is een unieke samenwerking tussen het Metropole Orkest, het NJON (Nationale Jeugdorkesten Nederland) en het NJJO (Nationaal Jeugd Jazz Orkest) met als doel jonge, getalenteerde musici uit de klassieke en de lichte muziek voor te bereiden op een professionele carrière. In Jong Metropole wordt het beste van verschillende muziekwerelden samengebracht: het excellente spel uit de klassieke strijkerstraditie met swing, improvisatie en timing vanuit de jazztraditie. Voor Jong Metropole worden jaarlijks twee verschillende orkest projectweken georganiseerd die afgesloten worden met concerten.
Meedoen aan Jong Metropole is voor talentvolle musici een unieke kans om via een buitengewoon talentontwikkelingsprogramma praktijkervaring op te doen. Het is de enige plek waar orkestrale pop en jazz professioneel beoefend worden. De talenten doen ervaring op in de unieke Metropole-formatie en op bijzondere podia. In de huidige muziekwereld vervagen de genres en van musici wordt steeds meer flexibiliteit in speelstijl verwacht, ervaring die musici bij Jong Metropole kunnen opdoen.
Meer informatie op de website van Jong Metropole:
Het initiatief wordt mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Keep an Eye Foundation en de gemeente Hilversum.
Activiteiten primair en voortgezet onderwijs
Het MO biedt aan het primair en voortgezet onderwijs de gelegenheid tot het bezoeken van een repetitie of concert. De repetitiebezoeken hebben een pedagogische functie en geven jongeren een grotere betrokkenheid bij cultuur in Nederland. Voor vragen over repetitiebezoeken kunt u zich richten tot: Caroline Grasmeijer: caroline.grasmeijer@globeckc.nl
Muziekleerlijn
Samen met Young Crowds/Missing Chaper, specialisten in educatieve content, had het Metropole Orkest een muziekleerlijn voor het basisonderwijs ontwikkeld. Op een laagdrempelige manier konden kinderen kennis maken met de wereld van jazz, pop en wereldmuziek, de taal van het Metropole Orkest.
De leerlijn is echter bij Missing Chapter uit het assortiment genomen en is nu gedeeltelijk overgenomen en nieuw geconcipieerd door de marktleider in het muziekonderwijs van het basisonderwijs, EigenwijsNext. https://www.eigenwijsdigitaal.nl
Music Unites
Music Unites is een educatieproject voor leerlingen van het VMBO voorgezet onderwijs.
Er is een grote behoefte aan inspirerende muziekeducatie projecten voor vmbo-jongeren; en helaas een groot gebrek in het aanbod hiervan. Daarom slaan het Metropole Orkest, Rohan Poldervaart, TivoliVredenburg en Caroline Grasmeijer als projectleider namens Globe, centrum voor kunst en cultuur (Hilversum), de handen ineen om een duurzaam muziekeducatie project voor vmbo-leerlingen in de regio Utrecht en de Gooi en Vechtstreek op te zetten: Music Unites.
Na een eerste verkenning op de scholen, worden er workshops verzorgd waarin de jongeren, samen met docenten die speciaal uitgekozen zijn, een compositietraject ingaan. Onder begeleiding werken de jongeren toe naar een eindresultaat dat wordt afgesloten met een optreden in TivoliVredenburg waarbij de jongeren worden begeleid door het Metropole Orkest. Het maak-proces staat tijdens het project centraal.
Met Music Unites versterken we de kwaliteiten van de jongeren en het zelfbeeld door creativiteit en eigenaarschap aan te spreken en te stimuleren. Bovendien stimuleren we herkenning in rolmodellen met een diverse culturele achtergrond en helpen we het negatieve imago van het vmbo te kantelen door een bijzonder optreden te organiseren met een wereldberoemd orkest op een van de meest inspirerende podia van Nederland.
Het initiatief wordt mogelijk gemaakt door Fentener van Vlissingen, KF Hein Fonds, VSB Fonds, PBCF NH, Fonds21.
Music Unites 2021/2022
In verband met post-Corona perikelen was de eerste editie van Music Unites ietwat uitgekleed en kon het als pilot dienen voor het daaropvolgende schooljaar. Zeven jongeren uit Utrecht van het Gerrit Rietveld College schreven hun eigen compositie voor het Metropole Orkest. (Rap)teksten, melodie, storyline, akkoorden en ritme zijn door de jongeren zelf gemaakt. Daarnaast bezochten ze de repetitie en werd de audio en video opgenomen in de studio van het Metropole Orkest.
Music Unites 2022/2023
De tweede editie namen vier klassen van vier scholen – het Gerrit Rietveld College, Amadeus Lyceum, Roland A. Holst, Internationale Schakelklas – deel aan Music Unites.
Na een eerste verkenning op de scholen werd er in de deelnemende klassen rustig en op een veilige manier onderzocht welke kinderen mee wilden doen en wie zich op welke manier in wilde zetten. Er werd besproken welke thema’s een rol kunnen spelen in de songs en wie er met de tekst aan de slag wilde gaan. Er waren kinderen die zich liever op de muziek wilden richten en kinderen die het ook graag wilden uitvoeren. Gedurende het project stond het maakproces centraal. Het ontlokken van creatieve mogelijkheden, het ontdekken van de eigen ‘stem’, was even belangrijk als het eindproduct zelf.
In de acht lessen die elk door twee docenten in de klassen werden gegeven, was de inzet dan ook dat de scholieren zich eigenaar van het proces voelden.
Na het maakproces werden de ruwe versies van de liedjes naar het Metropole Orkest gestuurd en werden deze stukken door een gerenommeerde arrangeur, Alexander van Popta, gearrangeerd. Als midi files (demo’s) werden deze weer naar de klassen gestuurd, waarna de liedjes in de klas met de docenten konden worden ingestudeerd.
Onderdeel van het project was een bezoek van de vier klassen aan het orkest waarbij ze hun eigen liedje mochten inzingen. Ook waren ze bij de repetitie aanwezig en hoorde ze het orkest hun eigen creaties spelen. Alle klassen hebben een gemixte versie, met en zonder zang, van hun werk mee naar huis genomen dat ze zowel in de klas als in de scholen konden verspreiden.
Het slotstuk van het project was een optreden in TivoliVredenburg. Op zondag 21 en maandag 22 mei zongen de deelnemers in medley-vorm hun stuk voor een live publiek.
Berklee Valencia
Voor internationale studenten is een pilot met Berklee Valencia georganiseerd waarbij 8 masterstudenten van deze prestigieuze opleiding waren uitgenodigd projecten van het MO in Nederland te volgen. Ze mochten de repetities volgen, gingen mee naar een concert en kregen alle bladmuziek om mee te lezen en te reflecteren. Er werd een pitch georganiseerd waarbij de studenten aan het team van het MO hun werk kan laten horen en hun ambities en visies konden uitspreken. Er wordt onderzocht hoe deze activiteit kan worden vervolgd.
Ook managementtrainingen voor het bedrijfsleven behoren tot de mogelijkheden.
U kunt onder andere bij ons terecht voor workshops over leiderschap, communicatie, presteren onder druk en klantbeleving. Meer informatie via Jan Geert Vierkant.